0

مهر تایید جدایی «راه» و «مسکن» در مجلس پررنگ تر شد

تایید جدایی «راه» و «مسکن» در مجلس- وب سایت اسپیتی
بازدید 351

با وجود تمایل دولت برای تعویق طرح جداسازی مسکن از راه، پارلمانی‌ها که تفکیک وزارت راه و شهرسازی را دنبال می‌کنند مسکوت ماندن یک ساله طرح را رد کردند؛ از فضای کلی مجلس می‌توان چنین برداشت کرد که الصاق شدن راه به مسکن را مانعی بر سر تولید و عرضه یک میلیون واحد مسکونی در سال می‌دانند.

یک روز پس از نامه رییس‌جمهور مبنی بر مسکوت ماندن یک ساله طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس با این موضوع مخالفت کردند. روز ۱۹ مردادماه ۱۴۰۰ آیت‌الله رئیسی از مجلسیان درخواست کرد تا موضوع انتزاع یک سال به تعویق بیفتد. سپس برخی نمایندگان پیشنهاد مسکوت ماندن یک ماهه مساله جداسازی مسکن از راه به منظور فرصت به دولت برای ارایه لایحه را پیشنهاد دادند که پس از طرح در صحن علنی مجلس، نمایندگان با ۱۲۰ رای از مجموع ۲۵۳ رای با مسکوت ماندن این طرح مخالفت کردند.

یکشنبه ۲۴ مردادماه نیز کلیات طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود. محمدرضا رضایی کوچی ـ رییس کمیسیون عمران ـ گفته است: امیدوارم این کار با موافقت نمایندگان در آغاز دولت سیزدهم انجام شود.

رستم قاسمی ـ وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ـ روز ۲۳ مردادماه با کمیسیون عمران مجلس جلسه داشته که ظاهرا عمده انتظارات از قاسمی حول محور مسکن و ساختمان بوده است. ساماندهی وضعیت بحرانی بازار مسکن، حمل و نقل، تامین زمین، تامین زیرساخت مناسب برای ساختمانها، مدیریت بازار مصالح ساختمانی و پایبندی به اجرای دقیق طرح جهش تولید و تامین مسکن از مهمترین دغدغه‌های نمایندگان در جلسه روز گذشته بوده است.

از طرف دیگر برخی موافقان تفکیک معتقدند طی ۱۲ سال اخیر که مسکن و راه در یک وزارتخانه تلفیق شده‌اند بخش مسکن مغفول مانده است. با این حال مخالفان انتزاع می‌گویند که در صورت جداسازی این دو حوزه از یکدیگر، یکپارچگی این دو بخش از بین می‌رود و ممکن است تبعات منفی برای هر دو حوزه داشته باشد. برخی کارشناسان برآورد می‌کنند که تفکیک حوزه مسکن از راه ۱۰۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد.

وزرای سابق و فعلی راه و شهرسازی یعنی عباس آخوندی و محمد اسلامی با طرح انتزاع مخالف بودند. اسلامی چند روز قبل در این خصوص گفته بود: افرادی که به تفکیک دامن می‌زنند خدمتی به وزارتخانه نخواهند کرد. زیرا هم‌اکنون زیرساخت‌های حمل و نقل وعمران و شهرسازی با هم آمیخته شده‌اند و در راستای وظایف هم نقش‌آفرینی می کنند. تفکیک وزارتخانه‌ها سبب به تاخیر افتادن تمامی وظایف این بخش ها می شود. همچنین هم اکنون تمامی زیرساخت‌های شهری با هم همخوانی دارند و بنابراین ۱۰۰ درصد مخالف تکفیک وزارتخانه هستم.

با این حال ظاهرا فضا به نفع موافقان انتزاع پیش می‌رود. طبق طرحی که بهارستان‌نشینان ارایه کرده‌اند وزارت راه و شهرسازی به دو بخش «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» تقسیم می‌شود.

برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر