0

آشنایی با انواع کمپرسور چیلر تراکمی و نحوه کار کردن آنها

کمپرسورهای چیلر تراکمی- وب سایت اسپیتی
بازدید 309

کمپرسور چیلر تراکمی

کمپرسور یا متراکم کننده، یک دستگاه مکانیکی است که برای فشرده کردن گاز یا مایعات استفاده می شود. در واقع کار این دستگاه افزایش فشار و کاهش حجم گاز می باشد. کمپرسور مهم ترین قسمت سیکل تبرید می باشد. وظیفه اصلی کمپرسور افزایش فشار و متراکم کردن گازهای مبرد می باشد. چیلرهای تراکمی که دارای کمپرسور اسکرال می باشند، چیلر تراکمی اسکرال نامیده می شوند.

کمپرسور دارای انواع مختلفی از محرک های اصلی می باشد مانند موتور الکتریکی یا موتور احتراق داخلی.

انواع کمپرسور های سیکل تبرید شامل کمپرسور اسکرال، کمپرسور اسکرو، کمپرسور رفت و برگشتی و کمپرسور سانتریفیوژی می باشد.

برای کسب اطلاعات در مورد چیلرهای تراکمی به مقاله “آشنایی با انواع چیلر تراکمی و نحوه عملکرد آن” مراجعه فرمایید.

چیلر تراکمی آب خنک

کمپرسور اسکرال (Scroll Compressor)

کمپرسور های اسکرال دارای دو چرخ دنده حلزونی می باشند که یکی از آنها ثابت و دیگری متحرک است. کمپرسور اسکرال، مبرد را بین این دو چرخ دنده متراکم می کند. کمپرسور اسکرال سوپاپ دهش و مکش را ندارد. همچنین این کمپرسورها دارای امکان تعمیر نمی باشند. جهت چرخش در این کمپرسور ها بسیار مهم می باشد.

تصویر از ساختار کمپرسور اسکرال

مزیت های کمپرسور چیلر تراکمی اسکرال

  • دارای طول عمر بالا و نگهداری آسان می باشند.
  • در هنگام کار بدون صدا و لرزش می باشد.
  • دارای ظریب عملکرد (COP) بالاتر از ۳ می باشد.
  • دارای تعداد قطعات متحرک کمی می باشد.
  • در برابر بازگشت مایع دارای مقاومت می باشد.
  • امکان تامین تناژهای پایین، از ۲ تا ۱۰۰ تن تبرید را نیز دارد.

کمپرسور اسکرو یا پیچی (Screw Compressor)

کمپرسور اسکرو (Screw) دارای دو چرخ دنده به صورت مارپیچی است. کمپرسور اسکرو مبرد را بین این دو چرخ دنده متراکم می کند. قیمت بالاتر کمپرسور اسکرو نسبت به کمپرسور سانتریفیوژی و رفت و برگشتی، تنها نقص این دستگاه است. چیلرهای تراکمی که دارای کمپرسور اسکرو می باشند، چیلر تراکمی اسکرو نامیده می شوند.

تصویری از داخل یک کمپرسور اسکرو یا پیچی

مزیت های کمپرسور چیلر تراکمی اسکرو

  • دارای قطعات متحرک بسیار کمی می باشد.
  • کمپرسور اسکرو دارای استهلاک، لرزش و صدای کمتری می باشد.
  • در برابر بازگشت مایع دارای مقاومت می باشد.
  • امکان تامین تناژ های بالا را نیز دارد.
  • به صورت تدریجی زیر بار می رود.
  • امکان تامین تناژ از ۵۰ تا ۵۶۰ تن تبرید را داراست.

کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی ( Reciprocating Compressor)

عملکرد کمپرسور پیستونی یا کمپرسور رفت و برگشتی به این صورت است که با حرکت رفت و برگشتی، عمل مکش و دهش صورت می گیرد. این عمل موجب متراکم شدن گاز مبرد می گردد. پیستون به وسیله حرکت دوار موتور و به کمک یک میل لنگ کار می کند.

کمپرسور های پیستونی دارای دو نوع متفاوت از نظر طراحی و تعداد سیلندر های درون پیستون می باشند. یک نوع به صورت یک طرفه (یکسره) است و نوع دیگر دو طرفه (دوسره) می باشد. طراحی سیلندرها به صورت جناقی، جفت جناقی، شعاعی و ستاره است. آرایش سیلندر می تواند بر اساس نیاز متغیر باشد.

کمپرسورهای پیستونی به سه مدل هرمتیک، نیمه هرمتیک و سیستم باز تقسیم می شوند. هرمتیک به معنای جوشکاری و آب بندی کامل محفظه ای است که مبرد در آن متراکم می گردد. در مدل هرمتیک قابلیت دسترسی و بازرسی سیلندرها وجود ندارد.

تصویری از اجزای یک کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی

مزیت های کمپرسور چیلر تراکمی پیستونی

  • قیمت کمپرسور پیستونی نسبت به باقی کمپرسور ها کمتر می باشد.
  • کمپرسور پیستونی قابلیت تعمیر نیز دارد.
  • کمپرسور پیستونی که دارای موتورهای دور متغیر و متناسب با چرخش کمپرسور باشد، ۲۰ تا ۳۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.
  • از ترکیب چند کمپرسور پیستونی، کمپرسوری با ظرفیت بالا ایجاد می شود.

معایب کمپرسور چیلر تراکمی پیستونی

  • کمپرسور پیستونی نیاز به نگهداری دارد.
  • کمپرسور پیستونی دارای صدا و لرزش بیشتری می باشد.
  • این کمپرسور دارای ابعاد و وزن بالاتری می باشد.

کمپرسور سانتریفیوژی یا گریز از مرکز (Centrifugal Compressor)

کمپرسور سانتریفیوژی یا گریز از مرکز، توربو نیز نامیده می شود. این کمپرسور با کمک پره های دوار، انرژی جنبشی گاز خنک مبرد را افزایش می دهد. این کار باعث بالا رفتن فشار و دمای گاز می شود. پره های دوار گازی که به داخل محفظه کشیده شده را وادار به چرخش با سرعت زیاد می کند. در آخر با عبور گاز دارای سرعت بالا از یک دیفیوزر، سرعت گاز کمتر و حجم آن بیشتر می شود.

در این فرآیند انرژی جنبشی گاز با فشار کم و سرعت زیاد، به سرعت کم و فشار زیاد تبدیل می شود. فشار نهایی با افزایش سرعت پره بیشتر می شود. در کمپرسور پیستونی سه سیکل مکش، تراکم و تخلیه یکی پس از دیگری انجام می شود. اما در کمپرسور سانتریفیوژی، این سیکل به صورت همزمان و مستمر انجام می گیرد.

تصویر یک کمپرسور سانتریفیوژی یا گریز از مرکز به صورت برش خورده

مزیت های کمپرسور چیلر تراکمی سانتریفیوژی

  • از کمپرسور سانتریفیوژی برای کسب ظرفیت های ۹۰ تا ۲۰۰۰ تن تبرید و برای مصرف های بالاتر از ۳۰۰ تن تبرید استفاده می گردد.
  • کمپرسور سانتریفیوژی قابلیت بالا بردن راندمان در حالت تمام بار را نیز دارد.
  • به دلیل تعداد قطعات پایین و در گیر بودن قطعات کمتر با هم، هزینه نگهداری کمتر و امکان اطمینان بیشتر به دستگاه وجود دارد.
  • به خاطر حرکت یکنواخت گاز، کمپرسور دارای لرزش کمتری می باشد.

معایب کمپرسور چیلر تراکمی سانتریفیوژی

  • این کمپرسور در تناژهای بالا نیاز به سیم پیچی و فیوزهای بزرگ دارد.
  • دارای هزینه اولیه بالایی بوده ولی هزینه نگهداری پایینی دارند.
  • دارای راندمان کم در دورهای پایین می باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاهده بیشتر