0

مقایسه داکت اسپلیت با مینی چیلر به صورت کامل

مقایسه داکت اسپلیت و مینی چیلر- وب سایت اسپیتی
بازدید 1206

مقایسه داکت اسپلیت و مینی چیلر از لحاظ های مختلف در این مقاله نوشته شده است. قبل از آشنایی با تفاوت های این دو سیستم با هر کدام از این سیستم ها به صورت جداگانه آشنا می شوید.


داکت اسپلیت چیست؟

متداول ترین سیستم سرمایش و گرمایش استفاده شده در منازل داکت اسپلیت ها (Duct Split) یا همان اسپلیت سقفی می باشد. این سیستم در واقع به اسپلیت خانگی نیز معروف است. داکت اسپلیت برای تامین هوای گرم در زمستان و هوای خنک در تابستان خانه وسیله بسیار مناسبی می باشد. داکت اسپلیت ها در داخل سقف کاذب تعبیه می شوند. دمای آنها توسط ترموستات قابل تنظیم است.

داکت اسپلیت ها دارای دو یونیت به نام های یونیت داخلی و یونیت خارجی می باشند. یونیت داخلی بخش هواساز سیستم و یونیت خارجی شامل کندانسور می باشد. این دو یونیت توسط دو عدد لوله مسی به یکدیگر وصل می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد داکت اسپلیت به مقاله “داکت اسپلیت چیست و چه کاربردی دارد؟” مراجعه فرمایید.


چیلر چیست؟

چیلر هسته مرکزی سیستم های سرمایشی است و به عبارتی نوعی پمپ گرمایی می باشد. عملکرد چیلر به این صورت است که هوای گرم محیط را جذب و بعد از خنک کردن آن را به محیط بیرون ارسال می نماید. دستگاه چیلر حرارت را از آب گرفته و فرایند سرمایش را بر اساس سیکل تبرید جذبی یا تراکم بخار انجام می دهد. چیلر از دو بخش تشکیل شده است. یک بخش در فضای خارجی ساختمان قرار گرفته و بخشی که توسط کانال به بخش داخلی متصل می شود.


مینی چیلر چیست؟

مینی چیلر (mini chiller) یک نوع چیلر بوده که دارای ابعاد و ظرفیت کمتر است. به دلیل ظرفیت پایین دستگاه مینی چیلر بیشتر در ساختمان های مسکونی یا کارگاه های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. مینی چیلرها بیشتر از نوع تراکمی می باشند. همچنین از سیستم هوا خنک در ساختار مینی چیلر استفاده می شود.


مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت از لحاظ کنترل مستقل دما

داکت اسپلیت و مینی چیلر در کنترل دمای یونیت های داخلی با یکدیگر تفاوت دارند. تمامی فضاهای یک خانه در سیستم داکت اسپلیت به یک یونیت داخلی یا اواپراتور متصل می گردند. به همین علت امکان تنظیم جداگانه دمای هوا برای فضاهای مختلف وجود ندارد. به عبارتی دمای هوای تمامی قسمت متصل به داکت اسپلیت به یک اندازه خواهد بود و با یکدیگر نیز روشن یا خاموش می شوند.

در سیستم داکت اسپلیت مطابق با تصویر هوادهی از یک یونیت داخلی جدا شده و مستقل نمی باشد

برای کنترل دما در سیستم داکت اسپلیت به صورت مستقل یک روش وجود دارد. به این صورت که در داخل هر کانال و قبل از وارد شدن هوا به دریچه از یک دمپر برقی استفاده شود. دمپر برقی امکان باز و بسته کردن مسیر ورود هوا را دارد. در این روش باید به هر دمپر یک ترموستات وصل کرد. در واقع ترموستات دستور باز و بسته شدن مسیر هوا را توسط موتور الکتریکی دمپر صادر می کند. استفاده از این دمپرها علاوه بر پر هزینه بودن، کارایی بالایی در تنظیم دما ندارند. این نوع دمپرها فقط قابلیت کنترل میزان هوای ورودی را دارا می باشند. در این روش برای کاهش دمای یک اتاق فقط می توان میزان هوای ورودی به اتاق را پایین آورد.

از یونتیت داخلی در سیستم داکت اسپلیت به جند واحد وختلف دما رسانی می شود

در سیستم مینی چیلر و فن کویل هر کدام از فن کویل ها می توانند به صورت جداگانه کنترل دما و خاموش و روشن شدن سیستم را انجام بدهند. اما سیستم داکت اسپلیت توانایی تنظیم دمای تفاوت برای هر اتاق را ندارد. اما در هر دو سیستم امکان کاهش رطوبت هوا در حالت سرمایشی و فیلتر هوا وجود دارد.


مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت از لحاظ کانال کشی و لوله کشی

مینی چیلر و داکت اسپلیت از لحاظ کانال کشی و لوله کشی نیز متفاوت می باشند. هزینه کانال کشی سیستم داکت اسپلیت نسبت به لوله کشی بین مینی چیلر و فن کویل بیشتر است. همچنین سیستم داکت اسپلیت از نظر پاکسازی و سرویس دوره ای دشوارتر است. در صورت نیاز ساختمان به بازسازی تغییرات سیستم فن کویل و مینی چیلر به خاطر عدم وجود کانال و سیستم لوله کشی به راحتی انجام می شود. اجرای لوله مسی کانال های داکت اسپلیت، بسیار پر هزینه تر از لوله کشی ساده آب بین فن کویل ها و مینی چیلر می باشد.

به فن کویل فقط لوله کشی وصل می شود و نیازی به داکت ندارد

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت از لحاظ محدودیت در لوله کشی

اتصال سیستم داکت اسپلیت به یونیت داخلی توسط لوله کشی مسی حاوی مبرد انجام می شود. حداکثر طول لوله کشی حاوی مبرد به منظور جلوگیری از پایین آمدن راندمان دارای محدودیت می باشد. یونیت خارجی داکت اسپلیت نیز اغلب در تراس نصب می شود. این محدودیت معمولا در ساختمان های مرتفع و بیشتر از ۵ طبقه که فاصله بین یونیت های خارجی ساختمان که در قسمت بام ساختمان نصب می شود و یونیت های داخل ساختمان برای طبقات پایینی به وجود می آید.

اما در سیستم مینی چیلر محدودیتی در حداکثر طول لوله کشی وجود ندارد. به این دلیل که لوله کشی از نوع آبی است و می توان یونیت خارجی را در مکانی مانند پشت بام قرار داد.


تفاوت فن کویل مینی چیلر با داکت های اسپلیت از لحاظ تولید صدا

یک فن بزرگ داخل یونیت داخلی داکت اسپلیت وجود دارد. صدای تولید شده از این فن بیشتر از فن های کوچک فن کویل است. در صورت عدم نصب صحیح این سیستم صدای آن باعث ایجاد مزاحمت می شود. اما اگر به صورت اصولی نصب شود، صدای ایجاد شده تا حدودی کنترل می گردد. همچنین میزان این صدا در طول زمان و استهلاک سیستم، احتمالاً بیشتر می شود.

برای اینکه یونیت داخلی بتواند هوا را با دبی مناسب از همه کانال ها عبور دهد و به همه جا برساند، نیاز به نصب یک فن بزرگ است. به همین علت صدای فن یونیت داخلی داکت اسپلیت از فن کویل های مینی چیلر بیشتر است.


تفاوت مینی چیلر و داکت اسپلیت از لحاظ تامین هوای تازه

هواساز دستگاهی است که از یک سمت به هوای تازه و از سمت دیگر از طریق کانال ها به قسمت های مختلف هر واحد و همچنین به کانال هوای برگشتی از داخل ساختمان راه دارد. در ساختمان هایی که نیاز بیشتری به هوای تازه دارند از هوا ساز یا داکت فن کویل استفاده می شود. عملکرد داکت فن کویل یا فن کویل کانالی مشابه با هواساز می باشد. در صورتی نیاز به تامین هوای تازه بیشتر از فن کویل کانالی به جای فن کویل دیواری یا زمینی استفاده می گردد. امکان اتصال فن کویل کانالی به مینی چیلر وجود دارد.

سیستم داکت اسپلیت نیز امکان متصل شدن به هوای آزاد را دارد. این سیستم توسط کانال کشی و فیلتراسیون هوای تازه مورد نیاز را فراهم می کند. در نتیجه از لحاظ تامین هوای تازه تفاوت خاصی بین داکت اسپلیت و مینی چیلر و فن کویل وجود ندارد.


مقایسه فن کویل و مینی چیلر با دستگاه داکت اسپلیت از نظر مستقل بودن

سیستم های تهویه مطبوع دارای دو مدل مرکزی یا مستقل می باشند. به عنوان مثال سیستم موتورخانه به صورت مرکزی است. اما سیستم پکیج به صورت مستقل می باشد. منظور از مستقل این است که هزینه سوخت و مقدار استفاده و مدیریت این سیستم بر عهده یک واحد می باشد. اما در سیسستم مرکزی هزینه استفاده از انرژی بین ساکنان تقسیم می شود.

سیستم های داکت اسپلیت و مینی چیلر به صورت مستقل هستند. اما سیستم چیلر مرکزی جز سیستم های مستقل نمی باشد. در سیستم چیلر مرکزی از یک چیلر برای تمامی واحدها استفاده می شود. سپس این سیستم توسط لوله کشی آب سرد به فن کویل های تمامی واحدها وصل می شود. در این نوع سیستم نیز هزینه انرژی، نگهداری و تعمیر به صورت مشترک است.


تفاوت سیستم فن کویل و مینی چیلر با داکت اسپلیت از نظر قیمت

سیستم مینی چیلر و فن کویل های آن در مقایسه با داکت اسپلیت دارای قیمت بالاتری است. اما هزینه اجرای سیستم داکت اسپلیت نسبت به مینی چیلر بیشتر است. اما هزینه نهایی سیستم داکت اسپلیت پایین تر می باشد. در صورت استفاده از سیستم داکت اسپلیت برای مساحت زیاد یا واحدهای جداگانه، باید از چند داکت اسپلیت استفاده شود. تفاوت چندانی بین هزینه چند داکت اسپلیت با یک چیلر مرکزی وجود ندارد.


 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر