0

وظیفه سنسور ان تی سی (NTC) در پکیج چیست؟

سنسور ان تی سی (NTC)- وب سایت اسپیتی
بازدید 6594

سنسور ان تی سی چیست؟

سنسور NTC به انگلیسی (NTC Temperature Sensor) می باشد. سنسور ان تی سی وظیفه مخابره یا گزارش دمای آب پکیج به برد را بر عهده دارد. همچنین سنسور ان تی سی به نام های ترمیستور و سنسور اندازه گیری دما نیز شناخته می شود.

NTC مخفف نام کامل (Negative Termal Coefficiente) (ضریب دمای منفی) می باشد. سنسورهای NTC سنسور دما هستند که از خاصیت مقاومت کامپوزیت های سرامیکی و فلزی برای سنجش دما استفاده می کنند.

سنسور NTC از مواد نیمه هادی ساخته می شود. این سنسور به منظور نمایش تغییرات بزرگ در مقاومت متناسب با تغییرات کوچک دما ساخته می شود.

برای کسب اطلاعات در مورد سایر قطعات پکیج دیواری به مقاله “معرفی قطعات پکیج دیواری و آشنایی با روش کار آنها” مراجعه نمایید.

برای خرید انواع پکیج به سایت اسپیتی مراجعه فرمایید.


کاربرد سنسور ان تی سی

از سنسور NTC در طیف زیادی از دستگاه ها استفاده می شود. از پکیج و اسپلیت گرفته تا دستگاه های پزشکی از جمله کاتر، تجهیزات دیالیز و نظارت بر بیمار از سنسور ان تی سی استفاده می کنند. دستگاه های خشک کن، دستگاه های درست کردن قهوه،‌ تجهیزات HVAC و تبرید، صنایع اتومبیل و هوا فضا برای اندازه گیری دما از سنسور‌ NTC استفاده می کنند.

کاربرد NTC در پکیج

در پکیج یک NTC در مدار گرمایش و یک NTC دیگر در مدار هیدرولیک آب گرم مصرفی تعبیه شده است. به NTC موجود در مدار آب گرم مصرفی NTCS و به NTC مورد استفاده در مدار گرمایش NTCR می گویند.

برای مثال توسط پتانسیومتر پکیج دمای پکیج را چه برای مدار گرمایش (رادیاتور) و چه برای آب گرم مصرفی روی عدد خاصی تنظیم می کنیم. زمانی که دما به مقدار مورد نظر رسید برد شعله پکیج را کم می کند. این گزارش دما توسط NTC همیشه در حال مخابره شدن است.


برنامه های سنسور ان تی سی (NTC)

  • اندازه گیری دما
  • جبران دما
  • کنترل دما

دما و مقاومت NTC ها

محدوده دمای سنسور NTC ها بین منفی ۷۰ تا بیش از ۳۱۶ درجه سانتی گراد هست. بین چندین اهم تا بیش از ۱۰۰ کیلو اهم مقاومت انواع مختلف ان تی سی ها است.

ان تی سی های پکیج معمولا ۱۰ کیلو اهمی می باشند. و تغییر دما را توسط اهم به برد گزارش می دهد.

منظور از این جمله این است که مقاومت سنسور NTC در دمای عادی معادل ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد. به طور کلی مقاومت تمام ترمیستورها در دمای معمولی محیط ۲۵ درجه سانتی گراد تعیین می شود. برای مثال اگر ان تی سی ۵ کیلو اهمی خریداری شود، ان تی سی مورد نظر در دمای معمولی محیط یعنی در ۲۵ درجه سانتی گراد دارای مقاومت ۵ کیلو اهمی می باشد.

جدول تناسب دما و اهم در NTC پکیج

100 درجه سانتیگراد80 درجه سانتیگراد60 درجه سانتیگراد40 درجه سانتیگراد25 درجه سانتیگراد5 درجه سانتیگراد
1kΩ2kΩ4kΩ6kΩ10kΩ24kΩ

برای خرید انواع پکیج به سایت اسپیتی مراجعه فرمایید.


انواع سنسورهای ان تی سی پکیج

سنسور جداری یا کلیپسی

سنسور ان تی سی جداری یا کلیپسی- وب سایت اسپیتی
سنسور ان تی سی نوعی سنسور تابع دما هست.

سنسور جداری یا کلیپسی بر روی لوله های مسی پکیج تعبیه می شود. وظیفه این سنسور کنترل دمای درون لوله می باشد. سنسور جداری یا کلیپسی نسبت به سنسور مستغرق دارای عمر بیشتری است.

عملکرد این سنسور به این شکل است که در صورت افزایش دمای آب یا لوله، این سنسور به برد دستور خاموش کردن شعله یا کاهش شعله را می دهد.

سنسور مستغرق (غرق آب)

سنسور ان تی سی مستغرق- وب سایت اسپیتی

محل قرارگیری سنسور مستغرق در جریان آب موجود در پکیج می باشد. این سنسور به منظور اندازه گیری مستمر دمای آب پکیج و اطلاع به برد، در آب قرار دارد.

سنسور نوع مستغرق به دلیل اینکه به صورت مستقیم با آب در تماس است دارای گزاراشات دمای دقیق تری است. اما به دلیل اینکه همیشه با آب در تماس است امکان خرابی این سنسور نسبت به سنسور جداری افزایش می یابد.


نحوه تست سنسور NTC پکیج

به منظور تست این سنسور ابتدا باید سنسور را به طور کامل از دستگاه جدا نمود. سپس در دمای اتاق (۲۵ درجه) تست را انجام می دهیم. برای این کار مولتی متر را بر روی حالت اهم قرار می دهیم. بعد هر کدام از پراب ها روی کناکت های NTC قرار می دهیم . اگر NTC دارای ۱۰ کیلو اهم مقاومت می باشد یعنی NTC سالم است. در صورت وجود خطای خیلی بالاتر از عدد نرمال یا خیلی کمتر، سنسور ان تی سی دستگاه خراب است. اگر سنسور دستگاه خراب باشد باید تعویض گردد.

برای خرید انواع پکیج به سایت اسپیتی مراجعه فرمایید.


انواع دیگر ان تی سی

سنسور شیشه ای

از سنسور شیشه ای در کولرهای گازی استفاده می گردد.

سنسور جداری (کلیپسی)

سنسور مستغرق (غرق آب)

سنسور دیسکی


برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر